rower elektryczny

Jak zainstalować zestaw do konwersji roweru? – Prosta instrukcja

Od kilku lat popularne stało się montowanie zestawów z bateria i silnikiem elektrycznym do rowerów zamiast kupowania nowych rowerów elektrycznych. Warto wykorzystać ten pomysł, aby zmniejszyć koszty zakupu e-bike i wykorzystać przy okazji posiadany przez siebie rower. Dziś podpowiemy jak zainstalować typowy zestaw do przeróbki własnego roweru.

Wyświetlacz i manetka gazu

Instalację zestawu można rozpocząć od montażu wyświetlacza oraz manetki gazu na kierownicy roweru. Są to elementy, z których będziemy korzystać podczas jazdy i obsługiwać je. Montaż jest bardzo łatwy i nie różni się bardzo od montażu dzwonka, manetek przerzutek czy innego akcesorium montowanego na kierownicy. Ze względu na różnice w średnicy kierownicy warto się upewnić czy niezbędne będą specjalne adaptery. Większość uchwytów powinna być jednak dostosowana do standardowych kierownic rowerowych.

zestaw elektryczny do roweru
najbardziej typowy zestaw do konwersji roweru na elektryczny.

Instalacja sensora

Rower elektryczny musi być wyposażony w sensor, który wykrywa, czy rowerzysta pedałuje czy nie. Do tego niezbędne będzie rozkręcenie korby. Sposób rozkręcenie będzie różny w zależności czy będzie to korba na kwadrat, czy z łożyskami zewnętrznymi. Po jej rozkręceniu wystarczy wsunąć w suport pierścień z sensorem i z powrotem przykręcić ramiona korby.

Montaż silnika

Montaż silnika nie powinien sprawić problemów. Jeśli jest to najbardziej popularny silnik, czyli w piaście, po prostu odkręcamy tylne lub przednie koło – w zależności czy napęd będzie przedni czy tylny i zamieniamy to koło nowym, które ma już wbudowany silnik. W przypadku silnika centralnego trzeba będzie zajrzeć do instrukcji obsługi dostarczonej przez producenta, najczęściej jednak montaż będzie łatwy i zwykle polegać będzie na instalacji silnika w mufie suportowej.

Montaż baterii

Baterię najczęściej montuje się na bagażniku z tyłu lub z przodu roweru, lub na ramie. Dokładna instrukcja będzie dostarczona przez producenta ponieważ modele mogą różnić się między sobą. Niektóre baterie montuje się na rurze pionowej ramy, inne na rurze dolnej.

Okablowanie zestawu

Wszystkie elementy musza być połączone ze sterownikiem. Ten najczęściej umieszczany jest w torbie na ramę lub pod siodełkiem. Kable zgodnie z kolorami podłączone muszą być do sterownika. Prowadzenie kabli zależy już od preferencji użytkownika. Przydatne mogą być opaski zaciskowe, aby połączyć kable razem i prowadzić w najmniej inwazyjny dla nas sposób. Oczywiście efekt wizualny także się liczy, dlatego prowadźmy kable tam, gdzie są najmniej widoczne.

To tyle, nie jest to bardzo skomplikowane i osoby, które wykonują proste czynności serwisowe w swoim rowerze spokojnie sobie poradzą. Ci, którzy nie lubią zajmować się takimi czynnościami mogą śmiało dostarczyć rower razem z zestawem do każdego serwisu rowerowego, który za opłatą dokona konwersji roweru.