przekładnie walcowe
Mechanika

Poznaj bliżej przekładnie walcowe!

Przekładnie walcowe to podstawowe przekładnie mechaniczne, z których dobrodziejstw ludzie korzystali setki lat przed nadejściem ery przemysłowej. Przekładnie walcowe składają się z minimum dwóch kół zębatych, które wspólnie tworzą układ umożliwiający przeniesienie napędu. Poznaj właściwości przekładni walcowych i poszerz swoją wiedzę na ich temat – zapraszamy do lektury.

Przekładnie walcowe – budowa i charakterystyka

Przekładnie walcowe zbudowane są z minimum dwóch kół zębatych o równoległych osiach umieszczonych względem siebie w jednej płaszczyźnie. Schemat ich działania jest naprawdę prosty – dobrze dopasowane, zazębiające się ze sobą koła zębate generują siłę tarcia, która odpowiedzialna jest za wzajemne wprawianie siebie w ruch elementów układu – w ten sposób przenoszony jest napęd, którego źródłem jest silnik. Przekładnie walcowe charakteryzuje najprostsza budowa co bez wątpienia jest ich zaletą jednak generuje pewne trudności – muszą zostać one ułożone w odpowiedni sposób, żeby zapewnić wydajną pracę urządzenia, którego integralną częścią stają się w momencie montażu. Przez wzgląd na budowę wyróżnia się przekładnie walcowe o zazębieniu wewnętrznym lub zewnętrznym.

Przekładnie walcowe – właściwości i zastosowanie

Przekładnie walcowe charakteryzuje niezwykle prosta, w porównaniu do przekładni ślimakowych czy też planetarnych, konstrukcja. To ona sprawia również, że przekładnie walcowe przenoszą duże obciążenia i pozwalają na uzyskanie wysokich momentów obrotowych. To właśnie z tego powodu przekładnie walcowe oraz walcowo-stożkowe ochoczo wykorzystywane są w przemyśle ciężkim, wydobywczym a także energetycznym. Zastosowanie znajdują one również w przemyśle drzewnym, spożywczym i farmaceutycznym a także w trakcie procesów produkcyjnych. Przekładnie walcowe znaleźć można w urządzeniach takich jak: taśmy, przenośniki, podajniki a także suwnice.

Czym jest przekładnia walcowo-stożkowa?

Przekładnia walcowo-stożkowa różni się przekładni walcowej tym, że wykorzystane do jej budowy koła zębate leżą względem siebie w dwóch płaszczyznach a ponadto wchodzące w jej skład koła zębate nie są kołami jedynie walcowymi ale również stożkowymi. Przekładnia walcowo-stożkowa zyskuje, w porównaniu do przekładni walcowej, na cichszej pracy a także lepszym (bo na większej powierzchni) przyleganiem zębów do siebie co przekłada się na wysoką jej sprawność oraz niezawodność. Przekładnia walcowo stożkowa nierzadko występuje w wielorzędowej konfiguracji, która przyczynia się do zwiększenia wydajności jej pracy.

Poszukujesz przekładni walcowych najwyższej jakości? Sprawdź ofertę polskiego producenta STM Polska na stronie http://przekladnie-mechaniczne.pl/produkty/przekladnie-walcowe/ i jeszcze dziś wyposaż się w niezawodne części do maszyn.